Aarhus Teater åbner sæsonen 2019/20 med musicalen Lazarus der er skrevet af selveste David Bowie og den irske dramatiker Enda Walsh, inspireret af romanen ”The Man Who Fell To Earth” af Walter Tevis, hvor Bowie selv spillede hovedrollen i filmatiseringen fra 1976.
Jeg vidste ikke helt hvad jeg skulle forventet da jeg satte mig til rette i Store Sal på Aarhus Teater, dels fordi jeg ikke har set filmen eller har det store forhold til David Bowies musik. Da Bowie døde i januar 2016, faktisk kun ca. en måned efter verdenspremieren på Lazarus, vidste jeg ikke helt hvordan jeg skulle reagere. Manden havde haft en over 40 år lang karriere, alligevel kendte jeg ikke rigtig hans musik, og kunne jeg ikke på stående fod nævne mere en et par enkelte sange. Den teori blev dog slået fuldstændig til jorden som forestillingen skred frem.
Lazarus kategoriseres som en musical, hvilket jeg faktisk ikke er helt enig i, den havde passet meget bedre ned i kassen som en teaterkoncert. Handlingen kan godt være en anelse svær at gennemskue, og når man så endelig tror man har regnet den ud, så har du overhovet ikke fanget den alligevel. Men i og med handlingen er så åben og delt i brudstykker, giver forestillingen anledning til at publikum selv kan digte på historien og skabe deres egne teorier, hvilket jeg er meget stor fan af. Alene min opfattelse af hvem der var skurk og helt i forestillingen ændrede sig i hvert fald en 3-4 gange, og når man formår det, så har man også publikum i sin hule hånd.
Efter første akt var jeg faktisk en smule tom for ord, men blot overvældet at sanseindtryk. Det blev ikke meget bedre da andet akt startede, hvor jeg nærmest konstant havde gåsehud fra start til slut. Det er svært at forklare hvad det var der skete i den teatersal, på en i bund og grund helt almindelig torsdag aften i august, men der opstod magi.
Instruktør Heinrich Christensen har sammen med scenograf og kostumedesigner Christian Albrechtsen skabt en forestilling af international standard, der er selv de største scener i verden værdig. Scenografien er noget af det smukkeste, enkleste og alligevel mest virkningsfulde jeg længe har set. Der bliver ikke sat et decideret rum, men blot sat en stemning, hvorefter det er op til publikum og placere handlingen et sted. Det er en kæmpe manifestation af at dansk teater kan og vil være med i den internationale liga over de bedste teatre i verden. Lazarus (i denne version) kunne lige så godt være et gæstespil fra Broadway eller Londons West End, men det er det ikke, det er Aarhus Teater når det er allerbedst!
Hovedrollen som Thomas Newton spilles af Aarhus Teaters egen Jacob Madsen Kvols, der i sidste sæson sparkede benene væk under alt og alle i rollen som Dr. Frank-n-Furter i The Rocky Horror Show. Han ikke blot minder om Bowie i sit udseende, han lyder også som ham. Det kunne lige så godt være Bowie ham selv, der gik rundt deroppe på scenen i Aarhus. Endnu engang slår Madsen Kvols fast med 7 tommer søm, at han er en af Danmarks mest talentfulde og overset skuespillere.
Sara Viktoria Bjerregaard dimitterede fra Den Danske Scenekunstskole i København i 2019, har derfor professionel debut i rollen som Girl, og hun kunne ikke være bedre castet. Især hendes version af Life On Mars går direkte ind, og man får helt naturligt en lille tåre i øjenkrogen.
Simon Mathew, der også er en del af Aarhus Teaters faste ensemble, varetager rollen som Valentine. Det er en af de roller som kan være rigtig svære at spille, men Mathew klarer den til U.G., hele hans mimik og måde at bevæge sig på sidder lige i skabet. For slet ikke at snakke om hans vokal. I hans store solonummer Valentine’s Day, er man slet ikke i tvivl om at hans sangtalent er mindst lige så stort som skuespiltalentet.
Efter jeg kom hjem, googlede jeg betydningen af navnet Lazarus, da jeg syntes jeg havde hørt det før. Navnet Lazarus optræder flere steder i bibelen, og stammer fra det hebraiske navn Eleazar, der frit oversat betyder ”guds hjælp” eller ”gud er hjulpet”, hvilket endnu engang gav mig gåsehud.
Lazarus kan kun belønnes på en måde, og det er med fuldt hus! Har man bare det mindste forhold til Bowies musik, eller vil man bare have en sanseoplevelse ud over det sædvanlige, så er det bare med at få købt en billet før det er for sent.
Lazarus på Aarhus Teater er produceret i samarbejde med Det Kgl. Teater, der selv spiller forestillingen næste forår, Aarhus Festuge og Mikkel Rønnov.
Spiller på Aarhus Teater indtil 12. oktober